Friday, December 14, 2012

Aku budak bandar 2

Walaupun aku tak rapat dengan arwah aki, dia memang baik orangnya. Cuma dia tak banyak bercakap dengan aku dan agak tegas orangnya.

Rumah aki memang 'typical' rumah kampung - berdinding, berlantaikan papan dan beratapkan zink. Saiznya agak kecil dan tak ada bilik. Bilik air pun tak ada! Lagipun dia tinggal sorang2 kan? Tapi rumah aki ni ada keunikan tersendiri. Masa awal tahun 70an dulu (aku masih kat sekolah rendah), Kampung Budu (termasuklah Kampung Kipas) tak ada bekalan elektrik dan air paip.

Bila malam, pakai pelita minyak tanah. Bekalan air pulak datang daripada sebuah perigi (mata air) yang terletak kira-kira 400 meter dari rumah aki. Perigi tu lah tempat mandi, situ jugaklah angkut air untuk memasak atau buat minum. Rasanya memang payau sikit tapi kira arwah aki minum 'mineral water' lah kan?

Sebab rumah aki takde bilik air, membuang air kecil dan besar terpaksalah dilakukan di kawasan tertentu yang tidak jauh daripada rumah aki. Siang oklah kan? Bila malam, timbul lah satu masalah. Aku ni kira penakut jugaklah kan? Apa taknya, kiri kanan rumah aki dipenuhi pokok buah-buahan & belukar. Belakang rumah aki kira-kira 100 meter pulak tanah perkuburan. Mak selalu cakap kat aku, 'apa yang ko nak takut, itu semua kubur sedara mara kitalah'. Dalam hati, aku kata, 'yalah tu... macamlah boleh hilangkan rasa takut aku ni'.

Jadi, bila aja perut aku meragam atau rasa nak buang air kecil, mak lah yang terpaksa temankan aku. Nak pulak, rumah aki memang sejuk bila malam. Aku yang daripada kecil memang tak suka pakai selimut pun terpaksalah berselimut.

Tapi mak tak pernah sekalipun menolak. Tetap temankan anak bongsu dia yang masa tu masih cuba menyesuaikan diri dengan suasana kampung.

Waktu mandi memang aku nanti-nantikan. Seronok sangat mandi kat perigi tu. Air dia banyak dan tak pernah putus. Mak kata, kalau musim kemarau pun air dia tetap ada. Dari rumah aki, aku berseluar pendek sambil tuala diletakkan di bahu dan tangan menjinjing baldi kecil yang berisi sabun mandi, berus gigi dan ubat gigi.

Ada sekali tu, aku nak mandi masa tengahari. Masa tu pulak hujan panas tengah turun. Bila aki tengok aku dah 'standby' nak turun ke tanah dengan kelengkapan mandi tu, terus dia tanya aku dalam dialek Lipis. 'Aok nak ke mana tuh'. Aku pun jawab, 'nak ke perigi aki'. Terus aki 'sound' aku balik. 'Mandi petang-petang sikik.Tak elok mandi sekarang ni.

Aku tak membantah. Terus tak jadi pergi perigi. Aku tanya mak yang tengah sibuk memasak kat dapur. 'Kenapa aki tak bagi Sham gi mandi sekarang ni?' Mak kata, itu petua orang tua2. Kalau tengahari, hujan panas, tak elok pergi kat kawasan yang ada air macam perigi dan sungai sebab jin suka keluar masa tu.

Sejak tu, aku ingat kata2 mak. Tapi aki tak pernah melarang aku main2 di sekitar kampung kipas tu dengan kawan baik aku. Nama dia Lan. Dia hampir sebaya dengan aku. Dia ni sedara aku jugak tapi memang terlampau pendiam orangnya. Sepatah aku tanya, sepatahlah dia jawab. Biasanya akulah yang banyak menceceh. Macam2 kitorang buat, memancing ikan, jalan2. Pendekata, aku ada kat rumah aki masa tengahari atau dah nak senja.

Memang syok balik kampung. Tapi nak balik ke kampung dari Pandamaran pun bukan senang... kalau pagi bertolak dari rumah, petang baru sampai.

No comments:

Post a Comment